Uniek in Vlaanderen: Voortaan afspraak mogelijk met afstandstolk gebarentaal in Oostends stadhuis

Geplaatst op Posted in In de pers, Toegankelijkheid

Schepen van Toegankelijkheid Hina Bhatti (Open Vld) lanceert een uniek afstandstolkenproject op de dienst Burgerzaken voor de dovengemeenschap. “Met deze eerste grensverleggende trendbreuk wil ik mijn diensten omvormen tot een voorbeeld van toegankelijkheid en klantvriendelijkheid”, zegt schepen Bhatti enthousiast.

“Onder het motto ‘Allemaal Oostendenaar’ schakel ik een versnelling hoger en pak ik de fysieke drempels die mensen met een beperking kunnen ervaren één voor één aan. Mensen met een beperking hebben evenzeer recht om zelfstandig te kunnen functioneren. Met het afstandstolken beschikt Oostende als eerste stadsbestuur in Vlaanderen over een innovatief communicatiemiddel, dat dove personen in staat stelt duidelijk en helder te communiceren met het stadspersoneel.

“Het is niet evident voor mensen met gehoorproblemen om steeds beroep te moeten doen op anderen om zich verstaanbaar te maken. Bepaalde onderwerpen liggen gevoelig om in het bijzijn van bekenden te bespreken, niet iedereen kan zich op het gevraagde moment vrijmaken. Het inschakelen van een afstandstolk bevordert op vele manieren de kwaliteit van communicatie tussen dove en horende personen. Ik ben blij dat ik daarvoor kan rekenen op de samenwerking met het Communicatie- en Assistentiebureau voor doven (CAB)”, vertelt ons een enthousiaste schepen van toegankelijkheid Hina Bhatti (Open Vld).

Het principe van het afstandstolken is eenvoudig en efficiënt. De dove klant kan via de website van de stad ( www.oostende.be/doventolk) aangeven dat hij beroep wenst te doen op een afstandstolk. De stadsdiensten boeken dit in bij CAB. In principe kan dit elke voormiddag. Er dient steeds minimum één dag op voorhand gereserveerd te worden. CAB voorziet op het gevraagde moment een tolk. Deze neemt plaats in een speciaal daartoe ingerichte ruimte die voldoet aan de hoogste eisen voor beeld- en geluidskwaliteit. Wanneer er vanuit de dienst Burgerzaken wordt ingebeld, neemt de tolk op en kunnen alle partijen elkaar zien en communiceren met elkaar. Via het beeldscherm wordt het gesprek tussen de horende en dove persoon door de tolk vertaald van gesproken Nederlands naar Vlaamse gebarentaal en omgekeerd.

Op hetzelfde moment van de lancering wordt op de website van de stad Oostende en op de website van CAB Afstandstolken een filmpje online geplaatst waarin duidelijk gemaakt wordt hoe het afstandstolken werkt en welke voordelen het heeft. Hiermee heffen we de barrières op en vergroten we het bereik bij de dovengemeenschap.

Dit unieke Oostendse project in samenwerking met CAB Afstandstolken zal na 6 maanden worden geëvalueerd. Daarna wordt de uitrol naar andere steden en gemeenten overwogen zodat ook daar verder werk kan worden gemaakt van toegankelijkheid.

Met dit initiatief wordt punt 206 gerealiseerd dat stelt: “Alle stadsgebouwen moeten toegankelijk zijn. De diensten hebben aandacht voor omgaan met autisme en andere beperkingen. Dit verhoogt de toegankelijkheid en de klantvriendelijkheid van de stad.”

“Heldere communicatie moet vanzelfsprekend zijn. Met dit innovatieve project stel ik duidelijk: toegankelijke communicatie is een basisrecht voor iedereen”, besluit een gemotiveerde schepen van Toegankelijkheid Hina Bhatti (Open Vld).

Laat een reactie achter