Stad Oostende

Toerisme Oostende vzw pakt uit met meer dan 80 activiteiten op het strand

Ook deze zomer is Mariakerke opnieuw de meest familievriendelijke bestemming aan de kust. Blikvanger dit jaar is een uniek houten amfitheater. Stadsmascotte James krijgt een verdwaalpaal op het strand. Er komt opnieuw een tijdelijk infopunt van Toerisme Oostende vzw en er worden tal van activiteiten georganiseerd.

Oostende zet al enkele jaren in op het aanbod in Mariakerke en streeft ernaar om de meest familievriendelijke badplaats van de kust te zijn. Door elk jaar nieuwe initiatieven toe te voegen, maakt ze die claim ook steeds meer waar. Dit jaar pakt Oostende uit met een mix van voorstellingen in een nieuw houten amfitheater, workshops, wandelingen en zoektochten.

Burgemeester Bart Tommelein zegt: “Met het amfitheater bieden we echt een unieke beleving in Mariakerke. De hele zomer lang theater op het strand, dit past honderd procent bij het DNA van onze stad. Bezoekers en inwoners kunnen hier deze vakantie voorstellingen bekijken. Door de voorbije jaren extra in te zetten op de kindvriendelijkheid in de restaurants, willen we nog meer gezinnen een onvergetelijke ervaring bieden in Oostende-Mariakerke.”

Programma amfitheater
Tijdens de zomer zullen er een dertigtal voorstellingen plaatsvinden in het amfitheater. De shows zijn telkens gericht op jonge kinderen vanaf 6 jaar. Voor de voorstellingen wordt er samengewerkt met Cirque Circulaire, 4Hoog, Kip van Troje en Theater Spoor 6. De exacte data en namen van de voorstellingen zijn terug te vinden via visitoostende.be.

Het amfitheater is een tijdelijke constructie die is opgetrokken uit hout. Deze constructie werd zo gebouwd dat die makkelijk te verwijderen en opnieuw op te stellen is. Na de zomer zal het amfitheater dus opnieuw van het strand gehaald worden, om volgend jaar terug te komen.

Verdwaalpaal James
Vandaag werden op het strand van Oostende ook 2 nieuwe zeemoji’s geplaatst. Dit zijn hedendaagse oriëntatiepalen in de vorm van emoji’s. Naast de reeds bestaande zeemoji’s werden vandaag een garnaal en kinderfiguur James toegevoegd aan de collectie. Zij komen terecht in het huidige aanbod met het hartje, lachend gezichtje, het befaamde lachend kakje, de regenboog, de zeehond, het spookje en de verpleegkundige.

De keuze om James specifiek in Mariakerke te plaatsen kadert volledig in het kindvriendelijk aspect van de badplaats.

Zoektochten & informatiepunt
Er zijn deze zomer verschillende zoektochten in Mariakerke. Van Rikki, het konijntje uit de gelijknamige kinderboekenreeks, tot een mysterieus onderzoek in Cluedo-stijl: het Mariakerke-mysterie. Het tweede seizoen van de SBS-serie ‘De Redders’ loopt momenteel op GoPlay en ook daarrond werd een nieuwe educatieve zoektocht uitgewerkt in samenwerking met de Oostendse strandredders.

Toerisme Oostende vzw zal opnieuw de hele zomer een informatiekantoor hebben vlakbij het Strandplein, waar alle info over deze zoektochten en andere activiteiten in Mariakerke te verkrijgen is.

“In het infopunt op het Strandplein kan iedereen een overzicht krijgen van alle activiteiten die deze zomer in Mariakerke op het programma staan. En dat zijn er heel wat! Voorstellingen in het amfitheater, spannende zoektochten voor de kinderen, workshops strandbloemen maken, educatieve wandelingen langs de vloedlijn… We maken van Mariakerke de meest familievriendelijke badplaats aan de kust”, zegt burgemeester Bart Tommelein.

Een goedgevulde zomeragenda

Toerisme Oostende vzw en Horizon Educatief slaan de handen in elkaar en bieden de hele zomer lang verschillende originele en activiteiten aan voor families. Zo kan je tijdens een workshop “Windpainting” aan de slag gaan met gekleurd krijt om een eigen kunstwerk te maken. Bij “Meet je met de dieren” leer je spelenderwijs alles over dieren op het strand en in de zee. Voor een knotsgekke strandwandeling kun je deelnemen aan het “Verteltheater”. Hier moet je als toeschouwer ook gewoon zelf meewerken. In beachbar Marie-K kun je wekelijks deelnemen aan een workshop strandbloemen maken.

Communicatie

In samenwerking met de #parentfriendly website Maison Slash werd er een Zee-krantje ontwikkeld om het specifieke aanbod in de kijker te zetten. Er komt ook een grote online campagne om gezinnen te laten kennismaken met de troeven van Mariakerke.