Tijdens de coronacrisis wil Stad Oostende zo veel mogelijk drempels wegwerken voor burgers met vragen en problemen. Daarom lanceert Stad Oostende vanaf vandaag het gratis nummer 0800 1 8400.
Optie 2 in het keuzemenu schakelt dan weer door naar de centrale campus in de Edith Cavellstraat, het vroegere Sociaal Huis. Hier kunnen burgers terecht met dringende vragen voor de verschillende welzijns- en zorgdiensten van Stad Oostende. Via optie 3 kom je terecht bij de Sociale Noodlijn. De stad startte deze lijn vorige week op om burgers in nood bij te staan: ouderen die bijvoorbeeld zelf niet om boodschappen of medicijnen kunnen, maar ook gezinnen zonder internettoegang of laptop, waardoor kinderen moeilijk in contact kunnen blijven met de school.
Praktische vragen? Niet naar de politie bellen!
Voor al deze zaken kunnen burgers nu dus gratis bellen naar 0800 1 8400. Voor alle duidelijkheid: de achterliggende en gekende 059-nummers van bijvoorbeeld het stadhuis of de Sociale Noodlijn blijven ook actief en bereikbaar. Bij deze nummers kunnen telefoonoperatoren wel nog de (beperkte) kosten aanrekenen van een oproep naar een vaste lijn. Voor mensen die bellen via het 0800-nummer valt die kost nu dus weg.
Stad Oostende probeert om de website zo goed mogelijk actueel te houden met alle richtlijnen en maatregelen naar aanleiding van het coronavirus. Als burgers toch nog verdere specifieke en praktische vragen hebben, kunnen ze vanaf nu dus ook terecht op het nummer 0800 1 8400. De stad vraagt om voor praktische vragen over de maatregelen dus niet naar de lokale politie en zeker niet naar het nummer 101 te bellen. Contacteer de politie enkel voor noodgevallen of voor meldingen van ernstige inbreuken tegen de maatregelen, niet voor informatievragen.
Meer info: www.oostende.be/corona