Euphrosina Beernaertstraat wordt fietsstraat

Geplaatst op Posted in Mobiliteit & Parkeren, Stad Oostende
Naar aanleiding van de trajecten ‘Veilige schoolomgevingen’ wordt de Euphrosina Beernaertstraat binnenkort een fietsstraat. De nieuwe fietsstraat bevindt zich op een belangrijke schoolroute en wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer vanaf de Christinastraat.

Op die manier wordt een zachte doorsteek gecreëerd voor fietsers en voetgangers.

Sinds vorig jaar startte Stad Oostende in samenwerking met de lokale politie, schooldirecties en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde met trajecten rond veilige schoolomgevingen.

Eerste Schepen Björn Anseeuw, bevoegd voor mobiliteit: “Het stadsbestuur voegt de daad bij het woord. Op verschillende plaatsen in de stad wordt de verkeersinfrastructuur aangepakt om een veiligere situatie te creëren voor voetgangers en fietsers. De eerste belangrijke ingreep is de invoering van een fietsstraat in de Euphrosina Beernaertstraat. Binnenkort worden er nog fietsstraten uitgerold.”

In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan innemen. Motorvoertuigen mogen in de fietsstraat rijden, maar mogen geen fietsers inhalen. De maximumsnelheid is 30 km/uur, en dat voor alle weggebruikers.

Zachte doorsteek voor fietsers en voetgangers

De nieuwe fietsstraat loopt vanaf de Leon Spilliaertstraat tot aan de Leopold II laan, en dan terug vanaf de Leopold II laan tot aan de Christinastraat. Het gaat om een veelgebruikte route van en naar school voor leerlingen. Aan het einde van de straat ligt ook de ingang van het  Petrus- en Pauluscollege.

“Om de fietsveiligheid nog meer te verhogen en om leerlingen aan te moedigen om met de fiets of te voet naar school te komen, wordt de Euphrosina Beernaertstraat bovendien ook afgesloten voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Christinastraat. Op die manier wordt er een zachte doorsteek gecreëerd voor fietsers en voetgangers”, aldus eerste Schepen Björn Anseeuw.

Verderzetting bestaande maatregel

Momenteel is er een werfzone in het tweede stuk van de Euhprosina Beernaertstraat,  waardoor het gemotoriseerd verkeer ook niet kan doorrijden naar de Christinastraat. Deze maatregel werd als positief ervaren door de schooldirectie van het Petrus- en Pauluscollege en ook de lokale politie gaf positief advies om dit te bestendigen.

De fietsstraten worden gesignaleerd met verkeersborden en grondsignalisatie. In Oostende werden eerder al fietsstraten geïnstalleerd in de Visserskaai (tussen het Sint-Petrus- en Paulusplein en de Langestraat in de richting van het Zeeheldenplein), in de Kaïrostraat en in de Duinenstraat (tussen Westlaan en de grens met Middelkerke).