Oostende fietsstad

Geplaatst op Posted in Mobiliteit & Parkeren, Stad Oostende

Oostende heeft de ambitie om de fietsstad van Vlaanderen te worden. Een prioriteit die bij de start van de legislatuur in het bestuursakkoord werd verankerd. Een fietsvriendelijke stad gaat over zoveel meer dan fietspaden. Een blik op het beleid.

Wat verstaan we onder fietsvriendelijke stad?

“Een fietsvriendelijke stad gaat over veel meer dan fietspaden. Het gaat over veiligheidsgevoel, over fietsen stallen, over educatie … Fietspaden zijn zonder twijfel essentieel in het beleid. Er zijn al heel wat fietspaden aangepakt. We denken hierbij aan de Zandvoordestraat en de Elisabethlaan. Vandaag zijn er onder meer werken langs de Duinkerkseweg, de Nieuwpoortsesteenweg, de Taboralaan en de Stationsstraat. In de Stationsstraat komt een dubbelzijdig fietspad dat afgescheiden wordt van de weg. Hiermee wordt een knelpunt aangepakt en dit moet het zeker voor de schoolgaande jeugd een stuk veiliger maken” , aldus Danick Minne.

Oostende telt nu ook fietzones, de op één na grootste van West-Vlaanderen zelfs. Wat is de functie hiervan?

“Een fietszone is een aaneenschakeling van straten waar de regels rond fietsstraten gelden. Fietsers mogen er de volledige breedte van de straat gebruiken zonder dat auto’s mogen inhalen. Op plaatsen waar geen fietspad is, blijven fietsers veilig. Het verkeer volgt het ritme van de fiets. Auto’s mogen niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Het volledige oude centrum valt onder deze regels. Ook in de omgeving van het stadhuis en het Leopoldpark is zo’n zone ingevoerd. Samen goed voor 51 straten. Hiermee heeft Oostende de op één na grootste fietszone van West-Vlaanderen”, verduidelijkt Patricia Ryckeman. Fietsen met kinderen in het verkeer is soms stresserend voor ouders. Kan hier iets aan gedaan worden?

Fietsen met kinderen in het verkeer is soms stresserend voor ouders. Kan hier iets aan gedaan worden?

“Leren fietsen wil nog niet zeggen dat je kan fietsen in het verkeer. Een kind heeft voldoende fiets- en stuurvaardigheid nodig om op de straat te kunnen rijden. Het fietsexamen was een eerste belangrijke stap om kinderen vaardigheden bij te brengen en bewust te maken van de gevaren. Nu werd een verkeerseducatieve route uitgestippeld langs belangrijke punten in de stad. James, onze grote kindervriend, neemt jongeren mee op weg. Dankzij wegwijzers kunnen kinderen, samen met ouders, grootouders … het hele jaar door oefenen. Op elk bord staan de vaardigheden die het kind moet oefenen. Zowel voor ouders als voor leerkrachten is een brochure uitgewerkt die ook op de website van de stad nagelezen kan worden”, aldus Michèle Van Troost.

Jullie screenen systematisch de omgeving van scholen op vlak van verkeersveiligheid?

“Dat klopt. Binnen het project ‘Veilige schoolomgeving’ werken de stad, de lokale politie, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de scholen samen om de omgeving veiliger te maken. Dat moet mensen ook meer aanzetten om de fiets te nemen. De onderzoeken resulteerden al in de invoering van verschillende fietsstraten maar ook schoolstraten, zoen-en-vroemzones, het schilderen van de oversteekplaatsen aan de school … Schoolstraten zijn zones waar tijdens de drukke momenten, net voor en na schooltijd, fietsers en voetgangers veilig binnen kunnen rijden. Dat zorgt voor meer veiligheid van onze kinderen en geeft ouders ook wat meer rust”, verduidelijkt Charlotte De Backer.

Fietsen stallen is ook niet altijd eenvoudig, hoe pakken jullie dit aan?

“Dat klopt. Een goed slot is één zaak, een veilige plek om de fiets vast te maken is een andere. Daarvoor heb je een paal of een stevig object nodig. In Oostende zijn de voorbije jaren al heel wat fietsnietjes bijgekomen. Het aantal is zelfs verdubbeld. Burgers kunnen zelf een aanvraag indienen. De dienst Mobiliteit bekijkt in functie van de plaats en de noden of aan jouw wens kan worden voldaan. Aarzel dus niet en neem contact via het O-punt van de stad”, besluit Danick Minne.