Ferrylijn tegen maart? Dan maak je blaasjes wijs

Geplaatst op Posted in Haven, Stad Oostende

HLN – Leen Belpaeme | De Oostendse burgemeester Bart Tommelein (Open Vld) en schepen Charlotte Verkeyn (N-VA) trekken volgende week naar Ramsgate. Ze willen meer duidelijkheid over de komst van een ferrylijn met de Engelse havenstad. “Een start in maart? Dan maak je de mensen blaasjes wijs”, stelt Tommelein.

In de haven van Ramsgate zijn intussen baggerwerken gestart, zodat ferry’s er zouden kunnen binnenvaren. Seaborne Freight verklaarde dat de ferrylijn tussen Ramsgate en Oostende zou kunnen opgestart worden tegen de Brexit eind maart, maar dat lijkt wel heel krap.

Aan de overkant van het Kanaal wordt alvast sterk getwijfeld of de werken in de haven van Ramsgate op tijd klaar zullen zijn. In de Britse pers waren er de voorbije week enorm veel kritische artikels over Seaborne Freight, onder meer omdat het bedrijf nog geen schepen en geen ervaring in de sector heeft. Het kreeg wel een miljoenencontract voor de nieuwe ferrylijn met Oostende, waarmee de Britse overheid de druk wil wegnemen van Dover. Er worden daar lange files verwacht, eenmaal de Brexit er helemaal is doorgekomen.

Terwijl voormalig burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) redelijk optimistisch was over het dossier van Seaborne Freight, stelt zijn opvolger Bart Tommelein zich enkele ernstige vragen. Zeker nu er in Engeland heel wat commotie is ontstaan rond het bedrijf, wil de nieuwe burgemeester garanties krijgen van de ferrymaatschappij. Hij trekt daarom volgende week naar Ramsgate om te overleggen met het bedrijf, maar ook met de overheid in Ramsgate. “Een opstart in maart is gewoon onmogelijk. Er is op dit moment nog geen overeenkomst met Ramsgate en ook niet met Oostende”, zegt Tommelein.

Transitmigranten

“Uiteraard willen we dat er meer schepen in onze haven varen, maar we willen wel eerst de nodige garanties krijgen. Op dit moment is er nog geen bankgarantie. Er werden in de voorbije maanden al heel wat deadlines opgeschoven, maar nu willen we graag duidelijkheid”, aldus Tommelein. De komst van de ferrylijn zal met zekerheid ook gevolgen hebben voor de aanwezigheid van transitmigranten in de stad. In het verleden leidde dat tot heel wat overlast. Er zijn nog heel wat investeringen nodig in de haven om de veiligheid te garanderen en er is nog geen oplossing om transitmigranten op een humane manier op te vangen buiten de stad. Johan Vande Lanotte was hiervoor een pleitbezorger, maar er is hier nog

geen concreet plan voor opgemaakt. “We zullen niet zomaar elke cowboy die een ferrylijn wil opstarten toelaten, waardoor onze stad te kampen krijgt met extra problemen”, stelt Tommelein. “Ik weet dat ik streng ben voor Seaborne Freight, maar momenteel toont die zich niet als een betrouwbare partner. Als je zegt dat de lijn tegen maart kan opgestart worden, dan maak je de mensen blaasjes wijs. We zullen dan ook niet zomaar in dit verhaal meestappen. Als ze ons kunnen overtuigen, staan we zeker positief tegenover een nieuwe ferrylijn. Maar als dat niet het geval is, zou de Britse overheid beter met een andere maatschappij in zee gaan om de problemen in Dover op te lossen.”

Laat een reactie achter